Rajalan koulun narikkavuorot



Rajalan koulun narikkavuorojen varauspalvelun ohjeistus

Yleinen narikkaohje

Tervehdys Rajalan narikkalaiset!

Mikäli nettivarausta pitää muuttaa/poistaa, ota yhteys Elise Immoseen puh: 050-5490651, sähköposti: elise.immonen@gmail.com.

Pitkiä tapahtumia on pilkottu valmiiksi lyhyempiin vuoroihin. Merkitse tällöin nimesi perään mihin vuoroon/vuoroihin olet tulossa. Jos haluatte tehdä muunlaisia vuoroja, ottakaa puhelimitse yhteyttä narikkavastaavaan.

VASTUUKUUKAUDET

Syyskuu 2018 Haapaniemi
Lokakuu 2018 Pohjantie
Marraskuu 2018 Rajala
Joulukuu 2018 Haapaniemi
Tammikuu 2018 Pohjantie
Helmikuu 2018 Rajala
Maaliskuu 2018 Haapaniemi
Huhtikuu 2018 Pohjantie
Toukokuu 2018 Rajala
Kesäkuu 2018 Haapaniemi


KUOPION NUORISOMUSIIKKI RY:N YHTEISET OHJEET KAIKILLE NARIKKALAISILLE (16.8.2018)

Työ Kuopion Musiikkikeskuksen narikka- ja ovimiestehtävissä on Haapaniemen, Pohjantien, ja Rajalan koulujen musiikkiluokka- ja orkesteritoiminnan rahoituksen kulmakivi. Toiminta on jaettu tasapuolisesti näiden kolmen koulun musiikkiyhdistysten kesken -käytännössä tehtävät hoidetaan yhdessä. Musiikkiluokkalaisten vanhemmat ovat velvoitettuja tekemään narikkavuoroja.

Jokaisella koululla on vuorollaan oma vastuukuukautensa ja jokaisella vastuukuukaudella on vastuuluokka ja vastuuhenkilö. Vaikka jokainen koulu hoitaa omien vuorojensa jakamisen yms. käytännöt omalla tavallaan, liittyy tehtävien hoitoon monta seikkaa, jotka ovat kaikille yhteisiä. Käytännön tehtävien hoitamisessa olemme yhtä ja samaa ryhmää. Nämä ohjeet on tarkoitettu meille kaikille yhteisiksi.

V. 2018 kevään ja kesän aikana sopimusta Musiikkikeskuksen ja Kuopion Nuorisomusiikki ry:n välillä päivitettiin. Suurimpana muutoksena on, että Musiikkikeskus vastaa kokonaan järjestyksenvalvonnasta. Narikkatuottorahojen tilitys yksinkertaistuu ja maksullisten naulakoiden määrä kasvaa.

Varauskalenteri
Lihavoituihin tapahtumiin tarvitaan vielä ihmisiä. Kuukausinäkymässä tapahtuman yhteyteen on merkitty, tarvitaanko ovimiehiä "(O)", narikkahenkilöitä "(N)" vai molempia "(ON)".
Ikäraja: Kaikkien narikkalaisten tulee olla vähintään 18- vuotiaita tehtävästä riippumatta.

Ystävällinen asenne ja iloinen mieli
• Työmme on osa Kuopion Musiikkikeskuksen palvelua, meidät mielletään joskus henkilökunnaksi. Hyvä lähtökohta on ajatella, että narikassa on ”töissä Musiikkikeskuksella”.
• Palvelemme asiakkaita hyvin. Emme arvostele emmekä muutenkaan kriittisesti kommentoi esiintyjiä tai esityksiä.
• Mahdolliset ongelmatilanteet pyrimme selvittämään itse.
• Pyydä tarvittaessa apua kollegalta tai aulaisänniltä. Pääsylippuongelmissa lippukassa voi auttaa.
• Tärkeintä on pysyä rauhallisena; missään tapauksessa emme riitele asiakkaan kanssa.
• Kokeneemmat neuvovat ensikertalaisia. Käytännössä paikalla on aina aikaisemminkin narikassa olleita henkilöitä, joilta voi ja pitää kysyä neuvoja, jos on epävarmuutta.

Jokainen vastaa omasta narikkavuorostaan
• Esteen sattuessa järjestä itsellesi tuuraaja. Käänny narikkavastaavan puoleen vain hätätilanteessa.
• Oman vuoron hoitamatta jättäminen aiheuttaa ongelmia ja vaikeuttaa muiden työtä.
• Jos joudut perumaan ilmoittautumisesi tapahtumaan, järjestä ensin itsellesi varahenkilö ja ilmoita hänet tapahtumaan. Ilmoita vasta sen jälkeen koulusi/luokkasi varauslistaa ylläpitävälle (pääkäyttäjä), jotta hän voi poistaa oman ilmoittautumisesi.

Pukeutuminen
• Työtehtävissä käytämme mustaa ”virkatakkia”. Lepohuoneessa on eri kokoisia takkeja miehille ja naisille. Halutessasi voit käyttää omaa mustaa takkia tai jakkua. Takin kanssa käytämme mustia, tai ainakin mahdollisimman tummia housuja tai tummaa hametta. Takin alle valkoinen tai musta kauluspaita/pusero ja jalkaan siistit kengät.
• Työtehtävissä emme käytä farkkuja, lenkkareita, pipoja tms.
• Takkiin tulee kiinnittää rintamerkki "Toimimme nuorisomusiikin hyväksi" ja ovimiehille "Ovimies"

Työvuoroon saapuminen ja narikan ”avaaminen”
• Työvuoroon saavumme aina 1 tunti ennen esityksen alkua, ellei muuta ole ilmoitettu. Aamulla ei kuitenkaan tarvitse tulla ennen klo 7:45, ellei muuta ole ilmoitettu.
• Lepohuoneen oven tulee avaamaan aulaisäntä. Aulaisäntien huone on lippukassan vieressä, heidät saa tarvittaessa kiinni ko. huoneen oven vieressä olevalla puhelimella tai numerosta 044 7182 367. Aulaisännältä saa perustiedot tulevasta tapahtumasta ja mahdollinen ohjelma.
• Laita nimesi, koulu ja saapumisaika vihkoon. Työvuorosta pois lähdettäessä kuittaa lähtösi vihkoon merkkaamalla lähtöaika. Jos tulet vuoroon varahenkilönä, merkitse edellisten tietojen lisäksi vihkoon kenelle kyseisen vuoron teet.
• Vastuuhenkilö (vastuukoulun edustaja) toimii tehtävien ”vetäjänä”. Vastuuhenkilö merkataan vihkoon: nimen perään merkintä ”VH”. Tarvittaessa vastuuhenkilöstä voidaan sopia paikan päällä narikkaa avattaessa.
• Hae lippukassasta pohjakassa, kuitit ja maksupääte. Huolehdi henkareita naulakoiden hattuhyllyille.
• Jos narikassa on ”ylimiehitys”, niin vastuuhenkilö voi vapauttaa narikasta henkilöitä pois.

Turvakävely
• Turvakävely käydään aulaisännän opastuksella. Kävelyllä käydään läpi mm. Hätäpoistumisreitit. Turvakävelyllä tulee käydä, kun on töissä ensimmäistä kertaa, tule silloin paikalle 1h15min ennen tilaisuuden alkua. Kierros on paikallaan muistin virkistykseksi ajoittain muulloinkin.
• Turvakävely on noin tunti ennen esitystä.

Rahastus 1.8.2018- 31.7.2019
• Narikkamaksu 2 euroa/henkilö (vaikka takit menisivät samaan koukkuun)
• Lapset: alle 16-vuotiaat, 2 euroa. Kaikki saman perheen lapset menevät yhdellä maksulla.
• Asiakas on voinut ostaa naulakkomaksun lippukassalta ennakkoon ja silloin hänellä on maksusta kuitti.
• Musiikkikeskus toimittaa narikan käyttöön lähimaksuominaisuudella varustetun maksupäätteen
• Kuitti annetaan asiakkaan pyytäessä
• Tarjousnarikka = ei rahastusta, ei takkien laskentaa. Nämä narikat laskutetaan erillisen sopimuksen mukaan.
• Takit lasketaan = ei rahastusta, takit lasketaan ja määrä ilmoitetaan lomakkeella aulaisännille, kirjataan ”Takit lasketaan”-vihkoon ja lähetetään tekstiviestinä päänarikkavastaavalle p. 044 585 2643.



Narikkahenkilöt (N)
Hoitavat asiakkaiden vaatteiden, asusteiden ja muiden esineiden säilytyksen. Neuvovat ja opastavat asiakkaita.
• Narikka pidetään valvottuna koko ajan. Siksi narikassa tulee olla koko ajan vähintään kaksi henkilöä, maksujen tilityksen ajan vähintään kolme henkilöä.
• Narikkatulojen tilityksen hoitavat vastuukoulun henkilöt noudattaen erillistä tilitysohjetta. HUOM. tilityksessä tulee olla aina kaksi henkilöä ja molemmat vahvistavat tilityksen allekirjoituksellaan.
• Päähineitä, kenkiä ja sateenvarjoja varten löydät narikasta pusseja.
• Isot laukut voit laittaa naulakon alle. Muista merkitä naulakon numero teipillä niihin esineisiin, jotka eivät mahdu ao. koukkuun. (Teippejä voi pätkiä etukäteen valmiiksi narikkatiskin tukipylväisiin.)
• Kaupungin karttoja, taksin kutsunumero yms. hyödyllistä löydät tiskin laatikoista ja lepohuoneesta.

Ovimiehet (O)
• Toimivat asiakkaiden kulunvalvojina salin ovilla ennen esitystä, väliajalla ja esityksen jälkeen.
• Ovimiehet toimivat ensin narikassa ja siirtyvät sitten 30 min. ennen tilaisuuden alkua 2. kerroksen oikean puoleiselle ovelle kuulemaan aulaisännän ohjeet. Esityksen jälkeen ovimiehet siirtyvät viivyttelemättä narikkaan avuksi.
• Ovimiesten paikat ovat: 2 salin oikealla yläovella, 1 salin vasemmalla yläovella ja tarvittaessa 1 yläparvella. Aulaisäntä voi määrittää tapahtumakohtaisesti tarpeen sekä toimipaikat. Tarvittaessa hän pyytää lisämiehitystä narikasta. Paikalla on lisäksi Musiikkikeskuksen palkkaamia järjestyksenvalvojia, jotka ovat heille aulamestarin määrittämissä paikoissa ja tehtävissä.
• Salin ovet avataan vasta, kun aulaisäntä on antanut luvan.
• Pääsyliput tarkistetaan kaikilta saliin tulevilta. Lippu tarkistetaan asiakkaan kädestä ja sitä ei revitä. Väliajan jälkeen lippuja ei yleensä enää tarkisteta.
• Pidä oma kännykkäsi mukanasi ( äänettömällä) ja laita siihen aulaisäntien puhelinnumero talteen.
• Pyörätuoliasiakkailta tiedustellaan, tarvitsevatko he apua ja tarkistetaan lipusta missä heidän katsomopaikkansa on. (Oikea alaparvi tai oikea keskiparvi, jonne pääsee hissillä 2. krs) Huom! ovea ei saa jättää ilman miehitystä -pyydä tarvittaessa apua toiselta ovelta tai narikasta.
• Esityksen aikana ovimiehet ovat pääsääntöisesti salissa sisällä. Yksi ovimiehistä valvoo koko tapahtuman ajan salin oikean puoleisen oven ulkopuolella lämpiössä mahdollisten viivästyneiden asiakkaiden liikkumista vahtimestarin antamien ohjeiden mukaan. Esityksen etenemistä tulee seurata lämpiön monitorista. Yleisohje: myöhästyneen voi päästää sisään taputusten aikana ja silloinkin asiakas ohjataan jäämään istumaan salin takaosaan häiriön minimoimiseksi.
• Musiikkikeskuksen tapahtumien kuvaaminen on kielletty.

Narikan ”sulkeminen” ja työvuorosta lähteminen
• Tee narikkatuoton tilitys erillisen ohjeen mukaan ja luovuta se aulaisännälle.
• Hoitakaa yhdessä naulakot ja lepohuone hyvään ja siistiin kuntoon. Varmistakaa mm. että kahvin- ja vedenkeittimen virta on katkaistu, puhelin on poissa seinästä ja siirrettynä lepohuoneeseen.
• Merkitkää tarvittaessa vihkoon tai muulle lapulle tieto mahdollista erityistapauksista tai havainnoista, esim. löytötavaroista. Löytötavarat toimitetaan aina aulaisännälle.
• Vastuuhenkilö poistuu paikalta viimeisenä. Hän sulkee ja lukitsee lepohuoneen oven sekä ilmoittaa aulaisännälle narikan sulkemisesta.


KIITOS TYÖSTÄSI NUORISOMUSIIKIN HYVÄKSI 
Lepohuoneesta löytyvät ohjeet: kuitin antaminen, rahojen tilittäminen, tapaturmat ja vastuukoulut